Handleiding Boekhouder Adressen opdracht Wijzig adrestabellen

Uit Merlijn Handleiding
Ga naar: navigatie, zoeken


Boekhouder menu

Home | Boekhouder  Archief  Wijzig  Invoer  Onderhoud  Mutaties  Rekeningen  Speciaal 

Wijzig adrestabellen

De adrestabellen worden gebruikt om een aantal gegevens vast te leggen die op andere plaatsen in het pakket worden gebruikt.

Daardoor hoeven op deze plaatsen niet de volledige gegevens te worden afgebeeld, maar kan volstaan worden door de letters of cijfers van de tabel aan te geven. (A..Z of 1..99).

De tabellen kunnen gewijzigd worden door in de regel te klikken en deze regel te wijzigen.


Het wijzigen van de tabellen

Image:Handleiding_Algemeen_Wijzig_adrestabellen.png

  • Selecteer één van de keuzen en vul dan de tabel in
  • Selecteer meerdere keuzen tegelijk dan krijgt u de invulvelden achter elkaar ter bewerking.


Soorten

Afbeelding: Adressenmanager Overzichten opdracht Overzicht adrestabellen (03).jpg

Soorten kunnen op diverse manieren worden gebruikt, maar worden meestal gebruikt om doelgroepen aan te geven.

Bij een adres is het mogelijk om meerdere soorten (doelgroepen) tegelijk aan te geven door meerdere letters vast te leggen.

Houd hier met de indeling van de doelgroepen rekening omdat dit een van de selectiegegevens kan zijn om een mailing te verzenden.

  • In dit voorbeeld kan een adres dus een aanduiding 'HVZ" krijgen als uitduiding dat deze geïnteresseerd is in :
  • Handgereedschap
  • Verf
  • Zeilboot


Aanhef

Image:Handleiding_Algemeen_Wijzig_adrestabellen_Aanhef.png

  • Met aanhef wordt de aanspreektitel van het adres bedoeld die gebruikt kan worden bij de adressering.
  • Hierdoor kan bijvoorbeeld een mail worden verstuurd aan 'Mevrouw Poederooyen', terwijl Mevrouw niet in het normale adres is opgenomen.


Landen

Afbeelding: Adressenmanager Overzichten opdracht Overzicht adrestabellen (01).jpg

De landentabel wordt op verschillende plaatsen in de pakketten gebruikt en bevat informatie over de landen.

In de tabel worden de volgende velden gebruikt:

  • Land : een nummer dat gebruikt wordt om het land aan te geven. De nummers zijn vast en lopen van 1..99
  • Omschrijving : de naam van het land.
    • Valutakoers : onder deze kolom komt het bedrag te staan wat we moeten betalen om voor 100,00 Euro tegenwaarde te krijgen. De Amerikaanse Dollar wordt dan vastgelegd als 84,000 bijvoorbeeld
  • Aand : de afkorting van de koersaanduiding, bijvoorbeeld USD is United States Dollars
  • Dec : het aantal decimalen dat gebruikelijk is bij de valuta, meestal twee
  • Euro : met J of N wordt aangegeven of het land de euro hanteert als valuta.

Onderstaande instellingen zijn alleen van toepassing bij gebruik van de module Vreemde Valuta Verkoper/Inkoper'

  • EG : Met J of N wordt aangegeven of het land tot de EEG behoort of niet
  • Landnr EG : ieder land heeft van de EEG een uniek landnummer toegekend gekregen. (bron CBS)
  • Landkerngetal : het kerngetal voor het telefoonverkeer van het land


Gebieden

De tabel heeft ruimte voor 999 gebieden en wordt gebruikt om bij een klant vast te leggen tot welk gebied deze behoort.

De indeling van de gebieden is geheel vrij, waardoor deze ze gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld provincies of verzorgingsgebieden aan te geven (Amsterdam kern, Amsterdam, groot Amsterdam, randstand enz).

Module Verkoopstatistiekgenerator
Het veld regionummer maakt gebruik van de gebiedtabel, en dient om een gebied aan te geven waaronder een klant valt.


Module CRM
Wijzig adrestabellen CRM.jpg

Voor het CRM-deel zijn er een aantal extra tabellen toegevoegd:

  • Functies: De functietabel wordt gebruikt om de functie van een klant vast te leggen en heeft ruimte voor 1000 verschillende functies. De functie kan gewijzigd worden door op de zwarte punt links in het scherm te klikken.
  • CRM-kenmerken: In de tabel is ruimte voor 1.000 verschillende CRM-kenmerken, die in de klantkaart kunnen werden gebruikt om de bijzonderheden van een klant vast te leggen.
  • ID soorten: in deze tabel kunnen 26 verschillende ID-soorten worden vastgelegd, die bij de invoer van een klant kunnen worden gekozen zoals bijvoorbeeld: I=id-kaart, P=paspoort, R=rijbewijs
  • Gehoord via: in de tabel kunnen 26 verschillende manieren worden vastgelegd, op welke wijze de relatie tot stand is gekomen, bijvoorbeeld A=Advertentie, C=Collega, G=Google.