Handleiding Kassa Vraag en Antwoord

Uit Merlijn Handleiding
Ga naar: navigatie, zoeken


Kassa hoofdkeuze

Home | Nieuws | Introductie | Menu's | Handelingen | Modules | Velden | Vraag en Antwoord 

Dit zijn de beschrijvingen van de verschillende vragen en antwoorden die in de Kassa kunnen worden gesteld.


Handleiding

Hoe gebruik ik de handleiding ?

Hoe deze handleiding te gebruiken is te vinden op het gebruik van de handleiding.

Als ik iets niet kan vinden ?

Als U iets niet in de handleiding kunt vinden kunt U contact opnemen met Merlijn om uw vraag te stellen. Wij verwijzen U dan naar het juiste punt van de handleiding of geven U een rechtstreeks antwoord.

Wel zullen wij proberen het antwoord op uw vraag aan de handleiding toe te voegen zodat anderen dit wel kunnen vinden. Op deze wijze draagt U bij tot de verdere ontwikkeling van deze handleiding.

Hoe kan ik de handleiding printen ?

In het hoofdstuk Procedures staat de procedure hiervoor beschreven.

Supportvragen

Hoe moet ik ...

Bij het zoeken naar een oplossing bij een probleem of het beantwoorden van een vraag gaat U als volgt te werk :

  1. logisch nadenken : de Merlijnpakketten hebben een logische opbouw, waardoor vaak al een oplossing kan worden gevonden zonder verder zoeken in handleidingen en dergelijke
  2. de handleiding raadplegen
  3. kijken of er al een antwoord verderop op deze bladzijde staat vermeld
  4. als zich een probleem voordoet of er een vraag is waarvoor de oplossing niet in deze handleiding te vinden is kan dit gemeld worden bij Merlijn via het Merlijn Support Systeem

Wat te doen met een boodschap op het scherm

Allereerst kijkt U of de boodschap hieronder staat vermeld en volgt dan de instructies nauwkeurig op. Staat het probleem niet vermeld, dan kunt U via het Merlijn Support Systeem contact opnemen met Merlijn.

Vragen over het gebruik van de computer

Dit soort vragen hoort niet bij de softwareleverancier thuis maar zijn voor de volledigheid toegevoegd:

Boodschap op het scherm

Kassa opmaken op een andere plaats

Kan ik mijn kassa ook op een andere plaats opmaken omdat ik niet graag mijn geld sta te tellen in de winkel zelf ?


Antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden :

  • bij gebruik van een Inkoper of Verkoper als backofficepakket is de mogelijkheid in deze pakketten aanwezig.
  • bij de Kassa met Kassabeheerder kan van 'Remote Desktop' gebruik gemaakt worden. Dit is een pakket dat Apple levert. Nadeel is wel dat het opmaken dat op het scherm van de Kassa zelf zichtbaar blijft, maar dat kan opgevangen worden door het scherm donker te zetten.
  • de derde mogelijkheid is de simpelste : neem de lade mee naar een andere plaats, tel deze en noteer de aantallen munten en biljetten op een kladje en voer deze later in de winkel in. Niemand ziet dan dat U in de lade bezig was.

Hoe verwerk ik een retourartikel in de kassa

  • voer een normale bon in
  • kies het artikel
  • geef bij aantal '-1' in

Het gebruik van VVV-bonnen en dergelijke

Het gebruik van VVV-bonnen of andere tegoedbonnen kent twee situaties:

  • het uitgeven van de bon:hier is het een normaal artikel dat verkocht wordt en waar een betaling tegenover staat
  • het innemen van de bon: nu is het een betaalmiddel geworden, net zoals contant of pinnen. Als deze 'betaalsoort' nog niet aanwezig is kan deze toegevoegd worden via de procedure: Tabellen opdracht Wijzig betaalsoorten.

Deelbetaling en restbetaling

Voor een deelbetaling is een speciale transactie beschikbaar, waarbij in de betalingswijze aangegeven kan worden welk deel op rekening wordt geleverd.

Voor de restbetaling kan de 'Z-transactie' gebruikt worden. Kies vervolgens 'betaling debiteur', daarna het bedrag ingeven en klik op bon maken. Er verschijnt een invulscherm waarin de naam, factuurnr (kan gewijzigd worden in bonnummer) en omschrijving ingeven kan worden. Er worden vervolgens twee bonnen afgedrukt waarvan een voor de administratie.

Corrigeren verschil tussen kas en pinnen

Dit kan op twee manieren:

  • via een Z-transactie
  • via de Kasopmaak

Systeem blijft vragen om opnieuw te starten

Als een andere taal is ingesteld (voorkeuren of via een toetscombinatie) dan kan het systeem soms blijven vragen om opnieuw te starten. Verwijder dit document 'merlijn documenten/merlijn voorkeuren/voorkeuren/humtaal', hierna moet de kassa weer in het Nederlands opstarten.

Starprinter opnieuw instellen

Vanaf versie 10.4.0 hoeft de Starprinter slechts éénmalig te worden ingesteld.

Als een verkeerde papierinstelling is gekozen moet deze opnieuw worden ingesteld. Ga hierbij als volgt te werk:

  • Sluit kassa en kassabeheerder af
  • In de map Programma's staat een map Merlijn Kassa. Daarbinnen zit een map Printer. In deze map staat een bestandje dat heet 'Star'. Verwijder dit.
  • Start de kassa op. Kies 'Print kopie-bon'. Hierna vraagt deze om de printer. Selecteer printer Star en zet papierformaat op 72x180

Bon komt eruit... Kassa werkt normaal. U kunt verder met de Kassa.

Woordenlijst