Handleiding Kassa Transacties opdracht Draai bon terug: verschil tussen versies

Uit Merlijn Handleiding
Ga naar: navigatie, zoeken
k (1 versie(s))
k (1 versie)
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 8: Regel 8:
 
Soms moet een bon worden teruggedraaid omdat een klant iets retour brengt,  een verkeerd artikel is aangeslagen of een andere reden.
 
Soms moet een bon worden teruggedraaid omdat een klant iets retour brengt,  een verkeerd artikel is aangeslagen of een andere reden.
  
Is er slechts een deel van de bon retour gekomen, dan kan een normale retourbon worden gemaakt. Bij langere bonnen met veel artikelen die in zijn geheel retour komen is het gemakkelijker van de opdracht '''Draai bon terug''' gebruik te maken. De bon wordt dan in zijn geheel teruggedraaid, inclusief alle verleende kortingen, afwijkende prijzen en dergelijke.
+
Draai bon terug is bedoeld om een ''volledige bon'' terug te draaien. Deze methode gaat uit van de oorspronkelijke bon, dus wordt rekening gehouden met afwijkende prijzen en kortingen die daarop zijn verleend. Vooral bij langere bonnen met veel artikelen die in zijn geheel retour komen is deze fictie snel te gebruiken.
 +
De originele bon blijft bewaard, maar er wordt een nieuwe bon aangemaakt die gelijk is aan deze bon, maar dan tegengesteld.  
  
De originele bon blijft bewaard, maar er wordt een nieuwe bon aangemaakt die gelijk is aan deze bon, maar dan tegengesteld.  
+
Als er maar een deel van de artikelen van een bon retour komt is het gemakkelijker om een gewone retourbon te maken. Dat is een normale bon, waarbij het aantal artikelen negatief wordt ingegeven. Door het aantal negatief in te geven komen de artikelen weer automatisch terug in de voorraad.
  
 
==Procedure==
 
==Procedure==

Huidige versie van 4 mrt 2012 om 14:24


Kassa menu

Home | Kassa  Archief  Wijzig  Tabellen  Transacties  Communicatie  Speciaal 

Handleiding Kassa Transacties opdracht Draai bon terug.jpg

Draai bon terug

Doel

Soms moet een bon worden teruggedraaid omdat een klant iets retour brengt, een verkeerd artikel is aangeslagen of een andere reden.

Draai bon terug is bedoeld om een volledige bon terug te draaien. Deze methode gaat uit van de oorspronkelijke bon, dus wordt rekening gehouden met afwijkende prijzen en kortingen die daarop zijn verleend. Vooral bij langere bonnen met veel artikelen die in zijn geheel retour komen is deze fictie snel te gebruiken. De originele bon blijft bewaard, maar er wordt een nieuwe bon aangemaakt die gelijk is aan deze bon, maar dan tegengesteld.

Als er maar een deel van de artikelen van een bon retour komt is het gemakkelijker om een gewone retourbon te maken. Dat is een normale bon, waarbij het aantal artikelen negatief wordt ingegeven. Door het aantal negatief in te geven komen de artikelen weer automatisch terug in de voorraad.

Procedure

Kassa box Toegangscode.jpg

  • Deze opdracht is beveiligd met de toegangscode ‘ANTI' .


Kassa box Draai bon.jpg

  • Het bonnummer dat moet worden teruggedraaid wordt nu opgevraagd.
  • Hierna wordt de bon afgebeeld in het normale boninvoerscherm.


Kassa box Draai bon2.jpg

  • De Verkoper kan worden aangepast (voor het geval dat degene die terugdraait iemand anders is)
  • De overige rubrieken kunnen niet worden gewijzigd.
  • Er kunnen wel tekstregels worden toegevoegd
  • De bon kan geprint of geannuleerd worden op de normale wijze
  • Het betaalmiddelblok komt op nul te staan, wanneer u in het betaalmiddelblok klikt wordt het terug te betalen bedrag in negatief afgebeeld.
  • Op de normale wijze kunnen aangegeven hoe er terugbetaald moet worden.