Automatische Incasso handleiding
Projectdocumentatie Automatische Incasso |
---|
Alle projecten Basis Analyse Beschrijving Documenten Archief Handleiding Projectinfo Puntenlijst Rapport Support Techniek Testverslag Website |
Overzicht handleidingen van modules |
---|
Module Automatische Incasso
Voor de automatische incasso wordt een vaste betalingsconditie gebruikt (de letter I ). Om dit te kunnen gebruiken moet U deze eerst in de tabel betalingsconditie definiëren.
Kies uit het menu Klanten, Submenu Lettercodes, Wijzig lettercodes.
Submenu Lettercodes
Kies uit het venster 'Wijzig lettercode' de opdracht: Betalingsconditie
Geef bij lettercode I de omschrijving INCASSO en bij Termijn 0 in.
De betalingsconditie kan in het klantgedeelte vastgelegd worden.
Bij het aanmaken van de order wordt deze standaard overgenomen, maar kan eventueel nog worden gewijzigd. Op de factuur wordt rekening gehouden met de automatische incasso door dit duidelijk op de factuur te vermelden.
Via een apart commando kunnen de posten die voor incasso in aanmerking komen op de harde schijf in een Clieop-03 bestand worden weggeschreven.
Kies uit het menu Facturen, Factuurincasso.
Kies Incassorun
Incassorun kan geselecteerd worden op factuurnummer, op datum of op relatienummer indien de selectie specifiek per klant moet zijn.
Indien de selectie gemaakt is en OK gegeven wordt, worden de posten die voor incasso in aanmerking komen weggeschreven in een Clieop-03 bestand op de harde schijf.
In deze box krijgt U het totaalbedrag van de geïncasseerde facturen te zien, en het aantal opdrachten. Deze kan geprint worden.
Indien het Clieop-03 bestand naar de bank gestuurd is, adviseren wij U het bestand van de harde schijf te verwijderen anders zal bij het aanmaken van nieuwe Incassorun de volgende boodschap verschijnen:
Het Clieop-03 bestand staat klaar op uw harde schijf en kan ingelezen worden in het pakket elektronisch telebankieren of naar de bank gestuurd worden.
Wat wordt in het Clieop-03 bestand geschreven:
- Naam en bankrekeningnummer van uw bedrijf
- Het bedrag van de factuur
- Het bank/girorekening van de klant
- Het factuurnummer
'Zet geheel geïncasseerd uit' en 'Zet alle bedragen geïncasseerd uit' kunnen gedraaid worden indien de incasso niet doorgegaan is en opnieuw gedraaid worden.
Het factuuroverzicht is uitgebreid met de keuzes :
- Te incasseren
- Geïncasseerd
- Overige
Storno
Indien een Storno plaats vindt, beslist de Boekhouding hoe het verder afgehandeld moet worden.
Indien de factuur opnieuw geïncasseerd moet worden met de eerst volgende Incassorun, dan moet U de factuur het kenmerk geven 'te incasseren'. Hiervoor kunt U 'zet geheel geïncasseerd uit' of 'Zet alle bedragen geïncasseerd uit' gebruiken.
Let heel goed op dat een specifieke factuur van een bepaalde klant teruggedraaid moet worden. Dus geef een selectie in dit venster.
Wij hopen U hiermede van dienst te zijn geweest.
met vriendelijke groet,
Merlijn Automatisering